כניסה | הרשמה שלום אורח
| חדשות | קטלוג | קטלוג משומשים | לוח | מחירון | הגה הזהב
| מבחני רכב | וידאו | גלריה | מידע שימושי | הירשמו לניוזלטר הגה
ראלי האופנועים SIXDAYS
הישראלי, אוריה כרמלי, שורד מההתחלה ועד הסוף
לחץ להגדלה    [21/09/08] 
יצרן דגם/ שנים מנוע גיר תוצאה כללית  
סובארו B4 2007 - 2009 סדאן בנזין אוט' אין ציון
לוח  מחירון מוטוקאר  קטלוג  הגה הזהב
סובארו B4, על גז בישול
ישנה חלופה די יעילה לנפט בדמות הסבת מכונית רגילה לגז בישול. לקחנו סובארו B4 מוסבת ויצאנו לסיבוב
כתב: און יעקבסון   צלם: איתמר רותם
סוג מבחן: רגיל  תאריך: 21/09/08

העולם כמרקחה. מחבקי העצים ירוקים מאושר – הם סוף-סוף בקונצנזוס; יצרני הרכב שוברים את הראש ואת מנועי המכוניות בניסיון להפחית זיהום במנועי הבערה המוכרים, לצד פיתוח טכנולוגיות דלק והנעה חדשניים ונקיים; יותר ויותר מדינות מחוקקות חוקים בנוגע להפחתת זיהום אוויר, ואפילו אנחנו נדבקנו בנושא וערכנו "גיליון נושא" ירוק. אלא שהבעיה היא שרוב רובן של הטכנולוגיות אשר כתבנו עליהן בגיליון זהו וגם חזון המכונית החשמלית עדיין אינם ישימים. הכי קרוב כיום שאפשר להגיע לאותו "אפס זיהום" הן המכוניות ההיברידיות, וגם הן יכולות רק להפחית את הזיהום – לא למנוע אותו לגמרי.

אז עד שחזון אחרית הימים יהיה למציאות נקייה מעשן סמיך ישנו פתרון – אם כי חלקי – המאפשר הפחתת זיהום האוויר לצד בונוס משמעותי של חיסכון בעלויות שוטפות. ועל מה אנו מדברים? על הסבת המנוע הבנזין לעבודה על גז בישול.

גז בישול?
האפשרות להסב מנוע בנזין לעבודה על גז קיימת בעולם זה עשרות שנים. אחרי הכול, גז בישול (גפ"מ – גז פחמימי מעובה) מופק אף הוא בתהליך זיקוק מנפט (אם כי גם גז טבעי, הנובע מבטן האדמה, יעשה את העבודה. כיום כשישים אחוז מגפ"מ מופקים מגז טבעי). היתרון בפעולה על גז לעומת בנזין – אפילו במנועים העומדים בתקן יורו 4 – הוא פעולה נקייה יותר ופליטת מזהמים נמוכה יותר. מלבד זאת, בגפ"מ עצמו אין גזים שידועים כמסרטנים, כגון בנזן, קסלן וטולאן הנמצאים בבנזין. גם לעומת מנועי דיזל יש יתרון בפליטת מזהמים למנוע המשתמש בגפ"מ.

בעיקרון כל מנוע בנזין ניתן להסבה לשימוש בגפ"מ ולפי החוק בישראל, אפשר לעשות כן בכל מכונית בעלת הזרקת דלק וממיר קטליטי, כלומר בכל מכונית ממודל 1994 ומעלה. ואכן, בשנתיים האחרונות קמו מתקינים רבים שמציעים ערכות גפ"מ למכוניות שונות, עם עלייה מתמדת במספר התחנות המציעות פיות לתדלוק בגז גם עושות את הנושא שימושי יותר. עלות התקנת הערכה הוא כ8,000- שקלים, ובהתחשב בכך שמחיר ליטר גפ"מ הוא כמחצית מזה של ליטר בנזין, שהוועדה למיסוי ירוק המליצה להקפיא את הבלו על גפ"מ לחמש השנים הבאות וכן שאגרת הרישוי הנוספת תהיה 300 שקלים בשנה הראשונה, 660 שקלים בשנייה ו990- בשנה השלישית, אזי נקודת החזר ההשקעה על התקנת מערכת גפ"מ היא באזור של 25 אלף הקילומטרים הראשונים.

גז מהניילון
הסבות רבות נעשות מדי שנה על מכוניות משומשות, ורק יפנאוטו, יבואנית סובארו לישראל - מבין כל יבואניות הרכב - הרימה את הכפפה ומציעה ערכת גז למכוניות חדשות מתוצרתה, באמצעות חברת גז-פרו, היושבת במוסך המרכזי של סובארו ובעוד שבעה עשר מוסכי שירות והתקנה. אפשר למצוא את הסיבות למוטיבציה של סובארו בכך שהיא הייתה אחת היצרניות היחידות (עד לאחרונה) שלא הציעה שום גרסת דיזל חסכונית למכוניותיה. אפשר להגיד שהצעת הערכה גם פתחה מחדש את הביקוש של נהגי המוניות למכוניות סובארו, שהיו בעבר פופולריות במגזר זה. בשל מורכבות מכוניות הטורבו-דיזל הנוכחיות המייקרת מאוד את הטיפולים והתיקונים – שלא לדבר על מחיר ליטר סולר, אשר האמיר בשנים האחרונות ליותר ממחירו של ליטר בנזין, רבים מנהגי המוניות מעדיפים את הפשטות של מנועי הבנזין, עם הוצאות התחזוקה הנמוכות ומחירו הזול של הגפ"מ, המוזילים עבור נהגי המוניות את עלות התפעול של כלי ההכנסה שלהם.

את היתרון של גפ"מ מתחילות לגלות גם חברות גדולות, ובכללן חברות ליסינג, שמתחילות להחכיר מכוניות חדשות עם ערכות גז ללקוחותיהן.

התקנת הערכת גז פשוטה ואינה פוגעת במערכת ההנעה על בנזין של המכונית וכוללת מכל גז המותקן בתא המטען במקומו של הגלגל החלופי או צמוד לדופן התא המטען. ממדי המכל הם בין 45 ליטר למאה ליטר, מלבד זאת, מורכבים וסת לחץ, מערכת נוספת של מזרקים ומחשב ניהול מנוע. המעבר מפעולה על בנזין לגז ובחזרה נעשית באמצעות מתג קטן המורכב בתוך המכונית ויכול להיעשות תוך כדי נסיעה כמעט בלי שאפשר להרגיש במעבר.


המתג הבורר בין שריפת בנזין לגז

מיותר לציין שההתקנה אינה פוגעת באחריות היצרן, במקרה של סובארו לפחות.

תן גז
אז לאחר ההקדמה הארוכה הזו הגיע הזמן לתת בגז. מכונית המבחן שלנו היא סובארו B4 שני ליטר שהערכה הורכבה עליה. המכונית עצמה זהה לחלוטין לזו הרגילה, ואין עליה שום סימן חיצוני שיכול להעיד על העובדה שהיא מונעת גם בגפ"מ, למעט מדבקה על החלון הקדמי. פיית התדלוק הגז ממוקמת מתחת למכסה הדלק, לצד פיית התדלוק הרגילה, ולפיכך שלא כעבר, אין צורך לקדוח את פח המכונית לצורך התקנת פיית התדלוק. גם מבט מהיר בתא המנוע לא יגלה שום שינוי, עבור עיניים לא מיומנות, וזה מעיד על התקנה מיומנת היטב. רק פתיחת תא המטען מגלה כי את מקומו של הגלגל החלופי תפס מכל הגז. הגלגל עצמו נעטף בכיסוי, והוא מונח בתא המטען עצמו. ישנן ערכות שמכל הגז בהן מותקן בתוך תא המטען עצמו, גוזל נפח מהתא עצמו, אך לא את מקום הגלגל החלופי. יש בסידור שבמכונית המבחן משום מטרד קל, אולם בהתחשב בכך שישנן מכוניות המיובאות ארצה בכלל בלי גלגל חלופי, ובהתחשב בכך שמספר הנקרים היום נמוך מאוד, אפשר תמיד לוותר על הגלגל החלופי תמורת ערכת תיקון ומילוי אוויר.


מכל הגז נכנס במקום הגלגל הרזרבי, שעובר לתוך תא המטען עם כיסוי מיוחד (בתמונה הקטנה)

מובן שגם תא הנוסעים זהה לחלוטין, ורק עין בוחנת תגלה את המתג הקטן האחראי לבחירת שיטת הדלק שהמנוע יעבוד אתה.

פול גז
מאחר שברשות משפחתי זה כשנתיים סובארו פורסטר מונעת בגז, יש לי לא מעט קילומטרז' נסיעה על גז. תכלס? לא ב-B4 וגם לא בפורסטר אין שום הבדל מורגש בין נהיגה על בנזין או גז. המנוע נשמע אותו הדבר ומתנהג אותו הדבר. ההנעה הראשונה מתבצעת אוטומטית על בנזין, ומיד בתחילת הנסיעה עוברת לגז. ההבדל בביצועים אינו קיים, ובבדיקה שערכנו בזינוק מהמקום למאה קמ"ש השיגה B4 את אותו הנתון בדיוק. ההבדלים היחידים הם בצריכת דלק גבוהה יותר (כעשרה אחוזים בקירוב לעומת נסיעה על בנזין), אבל זיהום אוויר ופליטת מזהמים נמוכה יותר – וזו בעצם המטרה, לא?

אולי היתרון הגדול של B4 גז – ובכלל כל מכונית עם גז – הוא טווח הנסיעה המוגדל שלה. בהתחשב בכך שאפשר להרכיב מכל גז עד נפח מאה ליטר מתקבל טווח נסיעה (בין-עירוני) של עד 900 ק"מ. אלא שגם אז לא צריך לחפש תחנת דלק, ואפשר להמשיך לנסוע עוד כ500- קילומטרים על מכל הבנזין, ולפיכך הביקור בתחנת דלק יכול להיעשות כל אלף עד 1,500 ק"מ – תלוי בנפח מכל הגז. מרשים!


פיית תדלוק הגז ממוקמת בסמוך לפיית תדלוק הבנזין, ללא צורך בקדיחות מיותרות

אז גז או לא גז
בהתחשב בכך שערכת הגז אינה משנה כהוא זה את התנהגות סובארו B4 ואת נוחות הנסיעה שלה ובעצם רק מעט מהשימושיות שלה נפגעת בגלל התקנת מכל הגז בתא המטען, אינני יכול להצביע על סיבות מהותיות מדוע לא להתקין ערכת גז במכונית פרטית. על אחת כמה וכמה עבור אלו שנוהגים הרבה. אמנם צריכת הגז גבוהה יותר, אך זיהום האוויר נמוך יותר והחיסכון המצטבר בעלויות, בהתחשב במחיר הנמוך של גפ"מ, הוא כארבעים אחוזים לעומת גרסת הבנזין. למעשה, לעומת מחיר הסולר הגבוה, עלות השימוש בגפ"מ עשויה להיות אפילו חסכונית יותר לעומת מנועי הדיזל החסכוניים. העלות ההתקנה מתקזזת לאחר כ25- אלף קילומטרים הראשונים, והבונוס הגדול הוא שבעת החלפת המכונית אפשר לפרק את הערכה ולהעביר אותה למכונית החדשה.

בעד: זיהום אוויר מופחת, טווח נסיעה מוגדל, עלויות תחזוקה נמוכות יותר
נגד: הפרצוף של השומרים בקניון, שאינם אוהבים לראות את מכל הגז בתא המטען…
סיכום: פתרון ביניים מעניין להפחתת זיהום האוויר בעלות רכישה זולה יחסית 

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן
   
 תגובות הגולשים
6. לא חוקי
 אאוטלנדר (23/9/2008)
5. ל4-המונדיאו שלך לא אשמה
 EVO X (23/9/2008)
4. יש לי וזה לא זה .. כנסו
 בעל נסיון (22/9/2008)
3. יונדאי גם נותנת מכניות על גז
 פגיה (22/9/2008)
2. לא ציינתם שאסור לחנות בחניונים תת-קרקעיים !
 אמנון - צפון (22/9/2008)
1. נראה מסוכן
 סוברואיד גאה (22/9/2008)
עושים עכשיו מנוי
אתרים מומלצים
ביטוח רכב - קבל הצעות
השוואת ביטוח רכב
מוסך מורשה
ביטוח רכב
אתר מוטוקאר מציע מבחני מכוניות ורכבים: מאזדה, טויוטה, יונדאי, הונדה, דייהטסו, מיצובישי, סובארו, פולקסוואגן, קיה, מרצדס, ניסן, פיג'ו, סיאט, רנו, סיטרואן, סקודה, סוזוקי, אודי, אופל, אלפא, איסוזו, ב.מ.וו, ביואיק, ג'יפ, דודג, האמר, וולוו, יגואר, לנד רובר, לקסוס, מיני, מרצדס, סאאב, סאנגיונג, פורשה, פיאט, קדילאק, קרייזלר, רובר, שברולט.
אתר מוטוקאר מציע גישה ל: קטלוג רכב חדש, קטלוג מכוניות חדשות, קטלוג רכב יד שניה, מחירון רכב, לוח רכב , מבחני מכוניות, וידאו רכב, תמונות מכוניות ורכב.
RSS: חדשות, מבחנים, וידאו, לוח.
אודות מוטו תקשורת | אופל קורסה | תנאי שימוש | רכישת מנוי | אתרי הקבוצה | דרושים | אודות מוטו תקשורת | פרסמו אצלנו | צור קשר | ביטוח רכב | ביטוח עסקים |
בניית אתרים
כל הזכויות שמורות למוטומדיה